Van Afstuderen tot Eerste Go-Live

Van Afstuderen tot Eerste Go-Live

Dit is het verhaal van onze collega Martijn Luijer, die sinds 18 september 2023 werkt als Functioneel EWM Consultant bij McCoy & Partners. Precies een jaar eerder studeerde hij succesvol bij ons af. In deze blog neemt Martijn je mee op zijn reis van afstuderen tot zijn eerste succesvolle go-live. Ontdek hoe hij de overstap maakte van student naar professional en de uitdagingen die daarbij komen kijken.

Het afstuderen bij McCoy

Als kersverse afstudeerder kwam ik binnen bij McCoy & Partners zonder enkel idee wat ik kon verwachten. Ik had nog nooit gewerkt of stage gelopen bij zo’n bedrijf. Het duurde ook even voordat het goed bij mij binnenkwam, maar hier stimuleren ze de ondernemende geest. Wil je iets onderzoeken? Top, begin maar! Help je daar hulp bij nodig? Geen enkel probleem! Maar je staat wel zelf aan het roer, ook als stagiair.

Daar wil ik nog wel aan toevoegen dat ik binnen McCoy & Partners geen seconde het gevoel heb gehad dat ik ondergeschikt was aan mijn collega’s. Dat merkte ik ook tijdens gesprekken met collega’s buiten de BU Supply Chain Executie die, ondanks dat ik ze nog nooit gesproken had, op de hoogte waren van mijn opdracht en daar reuze enthousiast over waren. Ook het ophalen van de requirements was geen enkel probleem; ik kon zelfs met leden van het MT sparren.

Bij de uiteindelijke oplevering van mijn adviesrapport kreeg ik de kans om mijn resultaten te presenteren tijdens de BU-meeting. Wederom kreeg ik hier de volledige aandacht en werden na afloop kritische vragen gesteld. Achteraf gezien was dit een uitstekende voorbereiding voor de verdediging van mijn scriptie, die ik met een nette 8,0 heb afgerond.

De eerste weken als consultant bij McCoy

Dan zit je daar. Dezelfde omgeving, dezelfde mensen, en toch voelt het anders. Ineens is het 'voor het echie', en waar moet je eigenlijk beginnen? Bij Supply Chain Executie hebben ze een intern opleidingsprogramma waarbij je het systeem moet configureren naar aanleiding van een fictieve casus. Dat hielp de eerste weken om bezig te blijven. Maar ik heb niet lang, zoals we dat zeggen, "op de bank gezeten". Al binnen een paar weken kreeg ik te horen dat ik bij een klant was geplaatst, en voordat ik het wist, werd ik rondgeleid in de gigantische magazijnhal waar we de komende acht maanden een EWM-implementatie zouden realiseren.

Mijn eerste weken bij de klant

In het Engels staat het bekend als het "Impostor Syndrome". Het is een psychologisch fenomeen dat je het gevoel geeft anderen te misleiden over je eigen deskundigheid. Zeker in die eerste weken had ik het idee dat ik mensen aan het voorliegen was. Want hoe kon ik, iemand die pas vier weken toegang heeft tot een SAP-systeem, uitleggen hoe alles werkt? Gelukkig stonden mijn collega’s dichtbij en kon ik altijd bij ze terecht voor vragen. Regelmatige gesprekken brachten perspectief en lieten mij inzien dat ik echt niet alles hoefde te weten. Zo begon ik klein, met één onderwerp, één stukje config waar ik helemaal in kon duiken om beetje bij beetje mijn kennis uit te breiden.

Go live

Die acht maanden? Ze zijn voorbij gevlogen. Je knippert met je ogen en ineens is het moment daar. De UAT en de DIAL heb je net achter je gelaten en dan zit je op vrijdagavond achter je laptop de masterdata van het magazijn voor het eerst te uploaden in de productieomgeving. Dit is waar je de afgelopen tijd met je projectteam naartoe hebt gewerkt. Je hebt het de week ervoor al drie keer geoefend en elke stap uitgebreid opgeschreven, maar toch zit je constant met het gevoel dat je iets vergeet.

Gelukkig verliep alles goed. Geen rare foutmeldingen of alarmerende rode bolletjes in de SAP GUI. Zelfs de piepkleine voorraadverschillen tussen het oude WMS en EWM waren binnen een uur te verklaren en opgelost. Dat was de eerste stap. Het weekend moest nog beginnen, maar eerst tijd voor een welverdiend pilsje!

Zaterdag begon met de eerste paar echte orders die mondjesmaat naar EWM werden gestuurd. De pickers werden op pad gestuurd en het hele magazijn kwam langzaam op gang. Hier was nog veel ondersteuning nodig en de meeste problemen die zich voordeden waren geen verrassing. Foutieve of ontbrekende masterdata bleek het motto van de dag te zijn. Gelukkig was dit vrijwel altijd direct op te lossen en was er een prima workaround waardoor de operatie door kon gaan. Dat moest ook wel, want we kregen te horen dat het systeem de hele zondag niet bereikbaar zou zijn vanwege gepland onderhoud bij de IT-serviceprovider. We probeerden zo veel mogelijk vooruit te werken om te voorkomen dat we maandag live moesten met een achterstand.

Dan maandag. Om zes uur 's ochtends stond ik met een van de engineers op de vloer de laatste instructies te geven, stijf van de zenuwen. Geheel onnodig, want op de vloer ging het steeds beter lopen. Ook pakten de key-users hun rol goed op en kwamen ze pas bij mij aankloppen als ze het echt niet meer wisten. Nog voor de lunch stonden de geplande leveringen voor maandag al klaar bij de deuren. De issues die tot dusver waren voorgekomen vielen eerder onder optimalisaties. De eerste dag hadden we overleefd.

Een korte terugblik

Terugkijkend, nu ruim een maand later, kan ik alleen maar blij zijn met hoe alles is verlopen. Natuurlijk was het begin zwaar en moest ik enorm wennen, maar mijn collega’s hebben mij fantastisch geholpen, zowel op het gebied van SAP als in mijn professionele ontwikkeling. Samen met het projectteam hebben we deze "boring go-live" weten te realiseren en ik ben ontzettend dankbaar dat ik dit allemaal heb mogen meemaken tijdens mijn eerste jaar bij McCoy & Partners.

Zit je dit nu te lezen en denk je: “dat wil ik ook!” Aarzel dan geen moment en neem contact op met mij of Joost Hinderdael.